maandag 26 augustus 2013

Terug van een Scandinavische vakantie. We zijn naar Zweden en Denemarken geweest. Op voorhand dacht ik veel te kunnen sporten: mountainbiken, hiken, kanovaren, badminton en misschien zelf een stukje hardlopen. Het is er niet helemaal van gekomen. Hoewel…Sandra en ik hebben ruime ervaring in het wandelen door onherbergzame natuurgebieden en de hikes die we in Zweden hebben gemaakt mogen er ook zijn. En deze keer met onze drie kinderen die het geweldig hebben gedaan. Vrolijk zingend, ruziënd, mopperend en zeurend om snoepjes. Dat belooft nog wat! Ook genoeg lichaamsbeweging gekregen door stadswandelingen in Stockholm. Daar was ook het hoogtepunt van de vakantie: het ABBA museum. Jaja, ik wordt wat ouder en omdat ik niet meer hoeft te voldoen aan een of ander imago is er weer ruimte voor de Zweedse supergroep. Prachtige melodieën laten we wel zijn. Mooi dat ik toch even bij de les gehouden werd door een poster van de Ramones die nota bene in het museum hing. Tja, als ik zou moeten kiezen tussen nog één concert van ABBA of de Amerikaanse punkrockers zou ik niet zo gauw weten. De yanks heb ik natuurlijk al gezien (met San!). Hypothetisch geval, want Joey en Johnny zijn niet meer.

Ik heb het boek ‘de geboren renner’ – een natural running manifesto – meegenomen omdat ik mijn loopstijl wil veranderen en de schrijver belooft blessurevrij lopen indien…….. ja indien wat? Het boek is ongelofelijk slecht geschreven en irriteert enorm. De schrijver komt maar niet tot een punt behalve dat de moderne schoenen funest zijn. Oké, ik begrijp het maar er zijn ook volksstammen die  - in tegenstelling tot mij – wel een fatsoenlijk stukje kunnen rennen op blitse Nikes. Toch ga ik het ook maar eens proberen. Ik loop nu elke dag een paar honderd meter en land dan op de voorvoet; een wat vreemde techniek. In Zweden heb ik heel even ervaren hoe een paar New Balance Minimus 10V2 Shoes lopen en ik die heb ik besteld. We gaan het meemaken. Misschien een cursus chi running erbij? Jakkes, alleen die naam al, wat een pretentie. Sorry, beetje knorrig maar ik wil zo graag weer hardlopen. Ik kijk dan ook uit naar de eerste injectie op 19 september om de gekwetste pees op weg te helpen.


Nog één week en dan is de vakantie alweer voorbij. Een luie week met mooi weer in het vooruitzicht dus lekker lezen in de tuin. In de boekenkast staat het ‘boek van de schoonheid en de troost’ al jaren ongelezen. Waarom weet ik niet maar nu ga ik hem lezen, het eerste hoofdstuk was in ieder geval schitterend. 

3 opmerkingen:

van den Abeele zei

Geniet nog van je weekje! Goede vakantiebestemming ook...

Ik heb diezelfde gevoelens als jij bij dat chi-running en barefootrunning gedoe. Ik heb er gewoon iets op tegen als mensen het verkondigen als dé beste hardloopmanier. Net als jij ben ook ik van mening dat er meer mensen mét schoenen goed en blessurevrij lopen dan zonder. Maar ja: iedereen moet dat gewoon zelf weten. Gewoon proberen dus. En heb je er baat bij, dan is dat heel mooi meegenomen. Dan werkt dat voor jou. Zo niet: dan heb je het toch eens een tijdje geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis.

Maar beloof me één ding: als het werkt, geniet er dan gewoonweg van. Dat je weer lekker kunt lopen, zonder pijn. Maar volg niet al die andere 'Chi's' die links en rechts op internet verschijnen...! Beloofd??

;-)

Groeten,
ASchwin.

navidad zei

Veel leesgenot!
Voorzichtig met het wijzigen van je loopstijl en te landen op de voorvoet: je achillespezen zijn het wellicht niet gewoon dat je landt op de voorvoet. Bouw dat rustig op. Maar eens dat lukt, heb je een veel soepeler tred.

Melsje zei

Beloofd, Aschwin!